FlixTrain investeert fors in Europese uitbreiding
June 03, 2025
FlixTrain, de spoorwegdochter van mobiliteitsbedrijf Flix SE, heeft een bestelling geplaatst voor 65 nieuwe hogesnelheidstreinen. Deze treinen worden geleverd door de Spaanse fabrikant Talgo, terwijl Siemens de locomotieven verzorgt. De totale waarde van het contract bedraagt maximaal 2,4 miljard euro, waarvan meer dan 1 miljard euro al definitief is toegezegd.
Technologische vernieuwing en comfort voor reizigers
De nieuwe treinen zijn gebaseerd op het Talgo 230-platform en kunnen snelheden tot 230 km/u bereiken. Ze zijn ontworpen met het oog op toegankelijkheid en comfort: drempelloos instappen, airconditioning, geavanceerde Wi-Fi en realtime passagiersinformatie behoren tot de standaarduitrusting. Daarnaast zullen duizenden sensoren per trein dagelijks tot twee gigabyte aan data genereren om via AI-systemen onderhoudsbehoeften te voorspellen, wat de inzetbaarheid verhoogt en stilstand minimaliseert.
Europese ambities en politieke steun
Met deze investering speelt FlixTrain in op de groeiende vraag naar snelle en betaalbare treinreizen in Europa. In Duitsland wordt een groei van 45% in de markt voor hogesnelheidstreinen verwacht tegen 2030 ten opzichte van 2021. De bredere Europese markt wordt geschat op een waarde van 27 miljard euro in 2023, met een jaarlijkse groei van 4 tot 5%. De Duitse regering heeft de investering verwelkomd en ziet het als een sterk signaal voor de spoorwegmarkt.
Hoewel Talgo de treinen produceert, zal een groot deel van de productie worden uitbesteed, mogelijk naar Hongarije. De treinen zijn ontworpen voor grensoverschrijdend gebruik en zullen inzetbaar zijn in landen zoals Duitsland, Oostenrijk, Nederland, Denemarken en Zweden.
Toekomstige plannen en routes
FlixTrain is van plan om zijn diensten de komende jaren aanzienlijk uit te breiden. In 2024 breidde het aanbod al met 40% uit en werd een significante passagiersgroei genoteerd. Nieuwe routes, zoals de verbinding tussen Berlijn en Warschau, staan gepland om eind december operationeel te zijn.